Sanad.

.
_*Kalam Saufi…*_

*KENAPA SANAD ITU PENTING?*

*Berkata Al-Imam Abdullah Ibnu Mubarak Rahimahullah;*
_*”Sanad itu sebahagian daripada Agama. Kalau tidak dengan sanad. Sewenang-wenangnya sahaja seseorang itu berucap dengan apa yang dia nak ucapkan.”*_

*Kita inginkan ilmu kita ada barokah. Ada kesinambungan bersambung dari Tok Guru kepada Tok Guru bersambung, bersambung, bersambung sampai kepada Baginda Sayyidina Rasulullah ﷺ.*

*Nak dapatkan sanad ini macam mana? Jalannya dari dulu sampai sekarang tidak lain dan tidak bukan adalah dengan bertalaqqi duduk di hadapan Para Guru. Lutut bertemu lutut, mata bertentang mata. Dari mulut ke telinga, telinga ke mulut. Hadir di dalam majlis guru. Hadir jasad dan juga hati. Diberi ijazah secara khusus mahupun secara umum daripada Guru.*

*Orang yang beramal tanpa didasari dengan mendapatkan ijazah, sanad yang bersambung sampai kepada penulisnya langsung ataupun pengarangnya maka seumpama orang yang pergi belajar di luar negara.Misalnya belajar di Al-Azhar, Mesir tapi balik Malaysia tak bawa balik sijil. Orang tak akan iktiraf kita ini pelajar lulusan dari Al-Azhar sebab kita tak ada sijil sebab setiap sesuatu itu perlulah didasari dengan buktinya.*

*Jadi ilmu ini buktinya adalah dengan sanad. Siapa Gurunya? Siapa Tok Gurunya? Siapa Tok Guru kepada Tok Gurunya? Siapa Tok-Tok Guru kepada Tok-Tok Gurunya. Demikianlah bersambung terus sampai kepada Sayyidina Rasulullah ﷺ.*

*#MutiaraKata[TUAN GURU SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI HAFIDZOHULLAH]*

_*salam zuhur..*_

.

Kiamat

BAGI YG ISLAM. TAK DIBACA SAYANG_*.👇

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan, dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

✐ ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:
❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain. _*La illaha illa Allah*_,
_*Muhammadu Rasulullah*_
kepada 3 group sahaja.
tengok sama ada anda
mempunyai masa untuk
*ALLAH* atau tidak.

Kiamat menurut Agama islam di tandai dgn beberapa petanda. Kita boleh baca novel sampai bribu2 muka surat x kan xbleh baca 5 mnit pnya masa untuk ini…
– Kemunculan Imam Mahdi

– Kemunculan Dajjal

– Turunnya Nabi Isa (AS)

– Kemunculan Yakjuj dan Makjuj

– Terbitnya matahari dari Barat ke Timur

– Pintu pengampunan akan ditutup

– Dab’bat al-Ard akan keluar dari tanah & akan menandai muslim yang sebenar2nya

– Kabus selama 40 Hari akan mematikan semua orang beriman sejati shg mereka tidak perlu mengalami tanda2 kiamat lainnya

– Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerosakan

– Pemusnahan/runtuhnya Kabaah

– Tulisan dalam Al-Quran akan lenyap

– Sangkakala akan ditiup pertama kalinya membuat semua makhluk hidup merasa bimbang dan ketakutan

– Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membuat semua makhluk hidup mati dan yg ketiga yang membuat setiap makhluk hidup bangkit kembali

Nabi MUHAMMAD SAW telah bersabda:
“Barang siapa yg mengingatkan ini kepada orang lain, akan Ku buatkan tempat di syurga baginya pada hari penghakiman kelak”

Kita boleh kirim ribuan bbm mesra, promote, bc yang terlalu penting tapi bila kirim yang berkaitan dengan ibadah mesti berpikir 2x.

Allah berfirman : “jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari syurgaKu”

Kerugian meninggalkn solat:
Subuh:
Cahaya wajah akan pudar.
Zuhur:
Berkat pendapatan akan hilang.
Asar:
Kesihatan mulai terganggu.
Maghrib:
Pertolongan anak akan jauh di akhirat nanti.
Isya’:
Kedamaian dlm tidur sukar didapatkan.
Sebarkan dgn ikhlas. tiada paksaan dalam agama
Niatkan ibadah(sebarkan ilmu walau 1 ayat)

Nasihat Kubur:

1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah .. aku dengan TAHAJUD

2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan ber SILATURAHIM .
3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca .. AL-QUR’AN.

4). Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,

5). Aku yg menyepitmu hingga hancur bilamana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT

6). Aku adalah tempat utk merendammu dg cairan yg sangat amat sakit, bebaskan rendaman itu dgn PUASA..

7). Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawapanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah “LAILAHAILALLAH”

Kirim ini semampumu dan seikhlasmu kepada sesama Muslim, sampaikanlah walau hanya pada 1 org..
Karena, saat kamu membawa Al-Qur’an, setan biasa2 saja.
Saat kamu membukanya, syaitan mulai curiga.
Saat kamu membacanya, ia gelisah.
Saat kamu mmahaminya, ia kejang2.
Saat kamu mengamalkan Al-Qur’an dlm kehidupan shari-hari, ia stroke.
Trus n trus baca & amalkan agar syaitan stroke semuanya juga jantungnya dan mati.
Ketika anda ingin menyebarkan .. ini, lagi2 syaitan pun mencegahnya.

Syaitan berbisik;
“SUdahlaaaaaah tak payah di SEBARKAN, tak penting pown, BUANG MASA saja, tak mungkin akan di baca “…

Sekecil apapun amal ibadah,kj Allah SWT menghargainya puluhan kali ganda
#sebarkan

Renungan bersama.
SETIA SEHATISEJIWA.

Mata.

Nasehat Guru Mulia alhabib ‘Umar bin Hafidz Untuk Pedoman Hidup
ﻣﻦ ﻛﻼﻡ ﺳﻴﺪﻱ ﺍﻟﺤﺒﻴﺐ ﻋﻤﺮ بن حفظ ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ
Dari pada ucapan Guru kami al-Habib ‘Umar bin Muhammad bin Hafidz
١- ﺣﺎﻓﻈﻮﺍ ﻋﻠﻰ ﻋﻴﻮﻧﻜﻢ ﻓﻲ ﻣﺎ ﺑﻘﻲ ﻣﻦ ﺍﻻﻋﻤﺎﺭ
1. Jagalah mata kalian di sisa umurmu
٢- ﻭﻻﺗﺤﺘﻘﺮﻭﺍ ﺑﻬﺎ ﻣﺴﻠﻢ
2. Janganlah sekali-kali engkau gunakan matamu untuk Memandang rendah pada saudara muslimmu
٣- ﻭﻻﺗﻌﻈﻤﻮﺍ ﺑﻬﺎ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ
3. Jangan engkau pandang mulia dunia ini dengan matamu
٤- ﻭﻻﺗﻜﺸﻔﻮﺍ ﺑﻬﺎﺍﻟﻌﻮﺭﺍﺕ
4. Jangan engkau gunakan matamu untuk mencari² kesalahan orang lain
٥- ﻭﻻﺗﻨﻈﺮﻭﺍ ﺑﻬﺎ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﺼﻮﺭ ﺍﻟﻤﺤﺮﻣﺎﺕ
5. Jangan engkau gunakan matamu untuk membuka atau melihat gambar-gambar yang di haramkan oleh Allah
٦- ﻭﻛﻠﻤﺎﺕ ﺗﻘﺮﺃﻭﻧﻬﺎ ﺑﻘﻠﻮﺑﻜﻢ ﺩﻭﻥ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﺍﻟﺴﻨﺘﻜﻢ ﻗﺒﻞ ﺍﻟﻨﻮﻡ ﺗﻘﻮﻱ ﺍﻻﻳﻤﺎﻥ( ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻌﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﺎﻇﺮﻱ ﺍﻟﻠﻪ ﺣﺎﺿﺮﻱ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﺎﻫﺪﻱ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺮﻳﺐ ﻣﻨﻲ ”
6. Jika engkau mau tidur bacalah kalimat ini untuk menguatkan iman
٧- ( ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻌﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﺎﻇﺮﻱ ﺍﻟﻠﻪ ﺣﺎﺿﺮﻱ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﺎﻫﺪﻱ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺮﻳﺐ ﻣﻨﻲ”
Allahu ma’i allahu naazhiri allahu haadhiri allahu syaahidi allahu qoriybun minni ”
Allah selalu bersamaku, Allah selalu memandangku, Allah selalu hadir bersamaku, Allah selalu menyaksikanku, Allah selalu dekat denganku,
Bacalah dengan lisan dan hati kalian agar terkesan membacanya ..
ﻳﺎﻟﻠﻪ ﺑﺎﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﺣﺘﻰ ﻧﻔﻴﻖ ﻭﻧﻠﺤﻖ ﺍﻟﻔﺮﻳﻖ
Mudah mudahan kita mendapat taufiq sehingga kita bisa di golongkan dengan orang-orang sholeh .
aamin ..

Aimi.

“Jangan lupa ambil Aimi”

Oleh Fazrik Kamarudin dan Nur Afiradina Arshad

bhnews@bh.com.my

KUALA LUMPUR: “Abah jangan lupa ambil Aimi dekat LRT Setia Wangsa ya esok.”

Itu pesanan terakhir Aimi Naziha Mohd Zamri, 18, kepada bapanya, Mohd Zamri Hamid, 48, sebelum terbabit dalam kemalangan di Kilometer 17, Jalan Bota Kanan-Teluk Intan, semalam.

Dalam kemalangan jam 1.30 tengah hari itu, dua pelajar Universiti Teknologi MARA (UiTM) Cawangan Tapah, termasuk Aimi Naziha meninggal dunia manakala empat lagi cedera parah.

Rakannya, Nur Danisyah Mohd Sofian, 18, turut meninggal dunia apabila kereta PROTON Gen-2 yang dinaiki mereka dirempuh sebuah van jenis Nissan Urvan yang juga milik UiTM dinaiki dua pelajar serta dipandu seorang kakitangan.

Mohd Zamri ketika ditemui di kediamannya di Taman Keramat Permai, di sini, hari ini berkata beliau sudah dimaklumkan beberapa minggu sebelum ini berhubung perancangan Aimi untuk menghadiri satu kenduri rakan sebilik yang berlangsung semalam.

“Sebelum pergi ke kenduri itu semalam, sekali lagi dia beritahu saya yang dia nak bertolak ke kenduri berkenaan dan mengingatkan saya supaya jangan lupa menjemputnya nanti di Stesen LRT Setia Wangsa, esok melalui aplikasi WhatsApp.

“Dia dijadualkan pulang ke sini hari ini dan akan pulang semula ke Tapah, esok dengan menaiki kereta api ETS dan tiketnya pun saya sudah belikan,” katanya sebak.

Menurut Mohd Zamri lagi, ketika menerima berita anaknya terbabit dalam kemalangan, kira-kira jam 2 petang semalam, dia sekeluarga mulanya tidak dimaklumkan anaknya meninggal dunia.

“Saya cuma diberitahu Aimi terbabit dalam kemalangan dan hanya menerima berita kematiannya daripada seorang pensyarah ketika kami dalam perjalanan ke Perak,” katanya.

Sementara itu, abang mangsa, Aiman Rasyid Mohd Zamri, 20 berkata adiknya seorang yang tidak berkira, rajin dan suka membaca buku agama.

“Namun ketika kali terakhir berada di rumah, Aimi hanya banyak berdiam diri dan banyak tidur. Itu bukan sikapnya kerana kebiasaannya dia suka mengemas rumah dan berbual bersama adik beradik yang lain tetapi tak sangka pula itu tandanya dia akan meninggalkan kami.

“Ketika kami memperoleh barangan yang dibawa Aimi ketika kemalangan, apa yang saya jumpa dalam beg dia hanyalah buku-buku agama sebab dia memang suka membaca buku macam tu,” katanya.

Sementara itu, Allahyarham Nur Danisyah Mohd Sofian selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Ramal Luar, Kajang pada jam 10.35 pagi tadi.

Terdahulu, jenazah disembahyangkan di Surau Al Ikmal berhampiran rumahnya di Taman Semarak, Sungai Chua, Kajang.

Menurut seorang ahli keluarga terdekat, mereka masih terkejut dengan kejadian itu.

“Arwah baharu sahaja melanjutkan pelajarannya di UiTM kehilangannya amat dirasai kami sekeluarga, ibunya sehingga sekarang masih lagi menangis setiap kali terkenang anak kesayangannya yang telah tiada,” katanya ketika ditemui BH.

Kelmarin, Nur Danisyah dan Aimi Naziha bersama lima lagi rakan terbabit dalam kemalangan selepas kereta yang dinaiki mereka dirempuh sebuah van milik Universiti Teknologi Mara Cawangan Tapah di Kilometer 17, Jalan Bota Kanan-Teluk Intan.